בפרשת השבוע התורה מספרת על התוכחה שהוכיח משה רבינו את בני ישראל.

"ויהי בארבעים שנה בעשתי עשר חדש באחד לחדש דבר משה אל כל בני ישראל.."

משה רבינו מחכה ארבעים שנה ורק סמוך למותו הוא מוכיח את בני ישראל.
רש"י במקום מציין את הסיבה לכך,
"ממי למד,מיעקב,שלא הוכיח את בניו אלא סמוך למיתה,
אמר, ראובן בני, אני אומר לך מפני מה לא הוכחתיך כל השנים הללו, כדי שלא תניחני ותלך ותדבק בעשיו אחי".

כיצד ניתן להבין את הדברים שמביא רש"י ??
ראובן, משבטי י-ה, היה עוזב את יעקב אביו ודבק בעשיו, וכל זה מפני תוכחה ???

אבל…אם כך מביא רש"י ,והתורה מציינת את אותו הדבר על תוכחת משה, א"כ ודאי שאנחנו צריכים לנסות ולהתבונן בעצמנו, על עצמנו,עד כמה שידנו מגעת כפי שמופיע בספרים הקדושים.

בעל "הנתיבות שלום" על המילים
"ויהי בארבעים שנה …דבר משה אל בני ישראל" כותב דבר מדהים.

"כל הארבעים שנה שהיו ישראל במדבר היו בבחינת זכרתי לך חסד נעורייך, היו בבחינת נעורים…. עדיין לא היתה להם יציבות רוחנית עד ארבעים שנה, וע"כ גם לא היו מסוגלים עדיין לשמוע ולהבין את הדברים שהיו בפי משה אליהם…".

ארבעים שנה שומר משה רבנו את התוכחה אצלו ולא מעביר אותה אל בני ישראל משום
שהם לא יכולים לקחת את אותה תוכחה.
אין להם את אותה יציבות רוחנית הנדרשת בשביל לקחת עליה אחריות.

תוכחה- חינוך, פרושה, העברת האחריות אל החניך.
תוכחה אין מטרתה לגרום לחניך להתנהג אחרת בגלל שחובה עליו לשמוע לקולנו,
אלא, לגרום לחניך לקחת אליו את האחריות.
ואם עדיין הוא אינו בעל יציבות רוחנית או נפשית מספקת ,אזי במקום לקחת את האחריות,הוא פשוט יברח.

או כפי שאמר לי פעם מחנך אחד,
תוכחה היא כמו כדור.
כמו שלא נזרוק אל הילד כדור מברזל ונצפה שיתפוס אותו…, כמו שלא ניקח אחריות על כך שהכדור לא יפול לו על הרגל…
כך בדיוק יש להתייחס לביקורת.

תראו מה כותב הרב קלונימוס שפירא בספרו "חובת התלמידים",
"לא די ללמד את הנער רק שחובה עליו לשמוע לקול המחנך ותו לא, כי לא יועיל בזה הדבר,
כי לסוף יראה את רבו למתנגדו לעריץ זר עליו.
העיקר הוא להכניס בליבו דעה זו שידע שהוא, הנער בעצמו, הוא עיקר המחנך (ר”ל החניך הוא המחנך העיקרי של עצמו)…
האב והמלמד, הוא רק המורה אשר יורהו איך יחנך את עצמו ומה דיבר ה’.
כמו מי שבא לשאול שאלה בענייני איסור והיתר. שהדיין הוא רק המורה אשר יורהו מה כשר וכו’ אבל עיקר העושה הוא בעל הבית בביתו, ורק עליו האחריות שיהיה כשר וישליך את האיסור והטריפה.

רבי קלונימוס שפירא אומר שחינוך הוא מסירת האחריות לחניך/ לילד.
אבל ראשית צריך לודא שהוא מסוגל.

כי לא נזרוק כדור ברזל אל מי שלא מסוגל לתפוס אותו מבלי להיפצע.

שבת שלום.


להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

השריפה באזור בית שמש

האש עדיין פעילה, מטוסי כיבוי חזרו לאוויר עם אור ראשון

שמעון כץ
בלב שכם

המסתערבים הפתיעו: מפקד חוליות הטרור בבלאטה נעצר

קובי פינקלר
בחילול שבת

שבת בבוקר: ענה לטלפון מתוך שינה והרוויח 5 מיליון דולר

הרב ברוך רוזנבלום
צפו

הרופאים מצאו מטבע: "הילד לא היה חי עד הבוקר"

הרב אלימלך בידרמן
צפו

אלי שרעבי באושוויץ: "העם היהודי יתקיים לנצח"

שמעון כץ
בתקיפות בלבנון

חוסלו תשעה מחבלים ויותר מ-40 תשתיות שהותקפו

קובי פינקלר
אנחת רווחה

לאחר כ20 שעות לחימה עיקשת, השריפה בשליטה  

אלי יעקובוביץ
תיעוד דרמטי

עימות בכפר פלסטיני: החסידים נכנסו ללא אישור

גדי פוקס
צפו

מתרחקים מהסכם? מתקפת ענק על בירת אוקראינה

שמעון כץ
צפו בחפ"ק

נתניהו מעריך: "הלילה זו נקודת תורפה; להגן על ירושלים"

שלמה ריזל
צפו בשידור חוזר

אבוטבול ואוהד טל התעמתו באולפן | צפו כעת ב"הקבינט"

מערכת אמס
בטון נחרץ

הרב יוסף הדף את המאזינה: "לא מסתכסך עם אחי"

נתי שולמן
מוקד נוסף

השריפה משתוללת; 8 מסוקי כיבוי הוזנקו | צפו

אבי יעקב
נאום מביש

סערה פוליטית ביום השואה: ליברמן דורש מלפיד לגנות מיד

קובי אליה
צפו בשיח המלא

הראב"ד מזג יין לאדמו"ר ואמר: "חייבים להיות תקיפים"

נתי קאליש
האשמות קשות

ה"אנשים" שהתעללו בהם גרמו לכריש לטרוף

אלי יעקובוביץ
צפו

תיעוד דרמטי מכביש 1: רכב ההסעות עולה באש

אבי יעקב
צפו במסר המרטיט

המשפחה מפרסמת סרטון מצונזר; ללא הדהוד מסרי החמאס

שלמה ריזל
עדות מצמררת

שורד הטבח שחזר בתשובה: "חושבים שהשתגעתי"

אבי מימרן
לראשונה בחייו

הראשון לציון בקבר יהושע בן נון: "הארץ הזו שלנו!" | צפו

נתי קאליש