כנס תחבורה

ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהתסדרות הלאומית חשף את הנתונים שאספו בארגון הנהגים שתחת סקטור התחבורה הציבורית. בשנת 2025 יהיה מספר הנהגים החסרים גדול ב-20% נוספים. בלי פתרונות כבר מעכשיו, כל אזרח בתחבורה הציבורית ימתין עוד כ-10 דקות בממוצע לקו שלו הוא זקוק.

על פי הבדיקה שנעשתה עולה כי ישראל נמצאת במקום ה-17 מתוך 25 מבין המדינות שנבדקו. בממוצע ממתינים בישראל 14 דקות לקו האוטובוס. עוד עולה כי 30% מהאוטובוסים לא יוצאים בזמן מתחנת המוצא.

המציאות התחבורתית במדינת ישראל היא קשה. הצפיפות בכבישי ישראל ע"פ ה OECD היא הגבוהה בקרב מדינות הארגון (נכון ל-2016) עומסי התנועה בכל יום כבדים, משך זמן הנסיעה נוגס בזמנם היקר של הנוסעים, פוגע בפריון העבודה, בתוצר הלאומי הגולמי וגורם למפגעים סביבתיים חמורים. הנזק השנתי למשק (בנק ישראל, קרן המטבע הבינלאומי וה-OECD) מוערך ב-35 מיליארד₪ כ-850 מיליון שעות עבודה אבודות בשנה.

המחסור בנהגים גורם לרבים מהם לעבוד שעות רבות מידי יום לעבור על תקנה 168 לשעות מנוחה ועבודה לנהגים, לנהוג בתנאי עייפות והיסח דעת ומכאן בין היתר התוצאות הקשות של מעורבות האוטובוסים בתאונות דרכים קשות, נמצא כי אוטובוסים בישראל מעורבים פי 11 יותר מרכבים פרטיים בתאונות דרכים קשות , כ 35% מהתאונות בעוד חלקם מכלל הרכבים הנו כ 5% בלבד. הגדלת מאגר הנהגים הפעילים הינו כורח מציל חיים שיצמצם ויסייע במניעת התאונות הקשות במעורבותם של אוטובוסים.
הגדלת מאגר הנהגים תביא לצמצום משמעותי בהיקפי הנזק המדוברים ותפתור חלק ניכר מהבעיות בהן לוקה התחבורה הציבורית בישראל.

למה נהגים לא באים לעבוד בתחבורה הציבורית?

נתוני משרד התחבורה והרלב"ד ומסמך המלצות הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים מעלים כי המחסור נובע הן מביקוש הולך וגובר לנהגים והן מהיצע נמוך של עובדים. עם הסיבות להיצע נמוך של נהגי רכב כבד ניתן למנות את אלה:
א. דימוי נמוך ופיחות במעמד הנהג המקצועי
ב. תנאי עבודה קשים ושוחקים של הנהגים – בין היתר בשל שעות עבודה מרובות
ג. היעדר אופק לקידום מקצועי וכלכלי והיעדר התמחויות
ד. אי-צבירת ותק וזכויות סוציאליות בעבודה
ה. תהליך ממושך של קבלת רישיון נהיגה.

איך פותרים את מצוקת הנהגים?

המסקנות הן שיש לערוך בענף שינוי תדמיתי מסיבי, הן באמצעות הסברה והן באמצעות מיסוד תהליכי הסמכה, שיפור ההכשרה המקצועית, מתן תגמול הולם, שינוי ועדכון של תנאי סף, וייעול תהליך קבלת רישיון הנהיגה. הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים המליץ לקדם תוכנית הכוללת גיוס, הכשרה וקליטה של נהגים במקומות העבודה, קיצור תהליך רישוי הנהגים, נקיטת צעדים לשיפור תנאי העבודה ומעמד הנהגים, מיסוד מקצוע הנהג המקצועי ובחינת האפשרות להגדיר את מקצוע הנהג כעבודה מועדפת, במטרה למשוך לענף חיילים משוחררים, ובפרט כאלה ששירתו בצבא כנהגים

 



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

לראשונה בחייו

הראשון לציון בקבר יהושע בן נון: "הארץ הזו שלנו!" | צפו

נתי קאליש
צפו בשיח המלא

הראב"ד מזג יין לאדמו"ר ואמר: "חייבים להיות תקיפים"

נתי קאליש
מוקד נוסף

השריפה משתוללת; 8 מסוקי כיבוי הוזנקו | צפו

אבי יעקב
צפו

אלי שרעבי באושוויץ: "העם היהודי יתקיים לנצח"

שמעון כץ
צפו

הרופאים מצאו מטבע: "הילד לא היה חי עד הבוקר"

הרב אלימלך בידרמן
בחילול שבת

שבת בבוקר: ענה לטלפון מתוך שינה והרוויח 5 מיליון דולר

הרב ברוך רוזנבלום
בתקיפות בלבנון

חוסלו תשעה מחבלים ויותר מ-40 תשתיות שהותקפו

קובי פינקלר
צפו בחפ"ק

נתניהו מעריך: "הלילה זו נקודת תורפה; להגן על ירושלים"

שלמה ריזל
צפו בשידור חוזר

אבוטבול ואוהד טל התעמתו באולפן | צפו כעת ב"הקבינט"

מערכת אמס
בלב שכם

המסתערבים הפתיעו: מפקד חוליות הטרור בבלאטה נעצר

קובי פינקלר
האשמות קשות

ה"אנשים" שהתעללו בהם גרמו לכריש לטרוף

אלי יעקובוביץ
צפו

תיעוד דרמטי מכביש 1: רכב ההסעות עולה באש

אבי יעקב
עדות מצמררת

שורד הטבח שחזר בתשובה: "חושבים שהשתגעתי"

אבי מימרן
אנחת רווחה

לאחר כ20 שעות לחימה עיקשת, השריפה בשליטה  

אלי יעקובוביץ
צפו במסר המרטיט

המשפחה מפרסמת סרטון מצונזר; ללא הדהוד מסרי החמאס

שלמה ריזל
השריפה באזור בית שמש

האש עדיין פעילה, מטוסי כיבוי חזרו לאוויר עם אור ראשון

שמעון כץ
נאום מביש

סערה פוליטית ביום השואה: ליברמן דורש מלפיד לגנות מיד

קובי אליה
בטון נחרץ

הרב יוסף הדף את המאזינה: "לא מסתכסך עם אחי"

נתי שולמן
צפו

מתרחקים מהסכם? מתקפת ענק על בירת אוקראינה

שמעון כץ
תיעוד דרמטי

עימות בכפר פלסטיני: החסידים נכנסו ללא אישור

גדי פוקס