
אתרי הקניות הפופולריים שיין (Shein) וטמו (Temu) החלו להעלות את מחירי המוצרים בארצות הברית בצורה משמעותית, לאחר תחילתה של מלחמת הסחר הדרמטית והטל המכסים ההדדית. שיין, שהודיעה קודם לכן כי לא תוכל לספוג את העלויות הנובעות ממדיניות המכסים החדשה של הנשיא טראמפ, מובילה את המגמה עם התייקרויות חדות במיוחד.
הנתונים מארה"ב מראים עד כמה דרמטית ההשפעה: מגבות ניקוי למטבח שנמכרו בשיין בשבוע שעבר ב-1.28 דולרים, מחירן זינק ליותר מ-6 דולרים – עלייה מסחררת של 376%. מברשת לניקוי תריסים שמחירה עמד על 0.80 דולרים, זינקה ליותר מ-2.50 דולרים – פער של 218%.
עוד באתר:
"אנחנו חיים בעולם גלובלי שהכל משפיע על הכל", מסביר אלעד ברשאן, מומחה למכס ולשילוח בין-לאומי, בשיחה עם חדשות 12. "כשאנחנו קונים מסין מוצרים שמגיעים בין היתר גם מארה"ב, או שהמוצרים הסיניים שמגיעים לארה"ב לא יכולים להגיע בגלל משטר המכסים של הנשיא טראמפ – אנחנו נקלעים לאש הצולבת במלחמת הסחר הזאת, והמחירים צפויים לעלות".
למרות שהמכסים הם על יבוא מסין לארה"ב, מומחים מעריכים כי השפעתם תורגש גם בישראל. "עליות המחירים שאנחנו אמורים להרגיש הן תוצר לוואי של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין", מסביר ברשאן. "החברות הסיניות יפצו את עצמן על אובדן ההכנסה מהשוק האמריקני, שנאמד ב-4 מיליון חבילות".
יניב פורת, מייסד אתר AliBuy, מוסיף כי ההשפעה תורגש גם ברכישות מאמזון: "כ-60%-70% מהמוצרים שנמכרים בחנות האמריקנית של אמזון הם למעשה סחורה שיובאה במקור מסין. סחורה שמגיעה מסין לארה"ב מחויבת במיסים ומהמחסנים בארה"ב מופצת לכל העולם. אז גם ישראלי שקונה מאמזון ארה"ב והסחורה שהזמין הגיעה מסין – המחיר באתר אמזון צפוי להתייקר עבורו".
בעקבות הזינוק בעלויות היבוא והמשלוח, מוצרים רבים באתר אמזון כבר התייקרו בעשרות אחוזים. מנכ"ל אמזון, אנדי ג'סי, הזהיר לאחרונה בראיון לרשת CNBC כי "המוכרים יעבירו הלאה את העלויות האלו".
למרות העליות החדות, ייתכן שעבור הצרכן הישראלי, שגם כך סובל מיוקר מחיה מתמשך, רכישות מהמזרח הרחוק עדיין יהיו משתלמות בהשוואה למחירים המקומיים. עם זאת, הפער בין המחירים הולך ומצטמצם, וצרכנים שהתרגלו למחירי רצפה באתרים הסיניים יצטרכו להתרגל למציאות חדשה.