
ביום שישי הקרוב ייכנס לתוקף עדכון תעריפים רחב היקף בתחבורה הציבורית בישראל, שיביא להתייקרות משמעותית במחירי הנסיעות. לצד עליית המחירים, תורחב רפורמת "צדק תחבורתי" שתאפשר לאוכלוסיות מסוימות ליהנות מהנחות והטבות, אך רוב הנוסעים צפויים לשלם יותר.
המחירים עולים
עוד באתר:
על פי נתוני משרד התחבורה, המחירים יתייקרו באופן משמעותי:
- מחירי הנסיעות הבודדות יעלו ב-2 שקלים
- החופשי יומי והחופשי חודשי המשולב באוטובוסים וברכבת הקלה יתייקרו בעד 33%
- מחירי המנויים לרכבת ישראל יתייקרו בכ-20%
ההתייקרויות הללו הן המשך למגמה ארוכת שנים של עליית מחירים בתחבורה הציבורית, וזאת למרות ההבטחות על רפורמות, שדרוגים והתייעלות.
אפליקציות מול רב-קו: פער הולך וגדל
הרפורמה תיצור פער משמעותי בין נוסעים המשתמשים באפליקציות תשלום לבין אלו המשתמשים בכרטיס רב-קו. באפליקציות התשלום, מחיר הנסיעה יחושב באופן דינמי על בסיס יומי וחודשי:
- בכל יום ייבחר אוטומטית המסלול הזול ביותר: סך עלות הנסיעות או כרטיס חופשי יומי
- בסוף כל חודש תתבצע השוואה בין סך התשלומים היומיים לבין מנוי חופשי-חודשי, והנוסע ישלם את האפשרות הזולה
לעומת זאת, נוסעים המשתמשים ברב-קו יצטרכו להחליט מראש על אופן התשלום: נסיעה בודדת, ערך צבור או מנוי חודשי – ללא אפשרות ליהנות מהחישוב הדינמי והאוטומטי שמציעות האפליקציות.
למי יש סיבה לחייך?
הפעימה השנייה של רפורמת "צדק תחבורתי" שתיכנס לתוקף במקביל, תביא מספר הטבות:
- בני 67 ומעלה יהיו זכאים לנסוע בתחבורה ציבורית בחינם (עד כה רק בני 75 ומעלה נהנו מהטבה זו)
- צעירים ותושבי הפריפריה שרוכשים חופשי חודשי יהיו זכאים להטבות נוספות
עם זאת, מדובר בפלח ציבור ספציפי המוגדר לפי גיל, מקום מגורים והרגלי נסיעה, בעוד נוסעים אחרים צפויים לשלם מחירים גבוהים יותר.
הרפורמה צפויה להשפיע על הרגלי הנסיעה ואמצעי התשלום של מיליוני נוסעים בישראל. לחלקם, במיוחד למי שזכאים להנחות ויודעים לנצל את מנגנוני החישוב החכמים, היא עשויה להוות הזדמנות לחסוך. אך עבור רובנו – התחבורה הציבורית פשוט תהיה יקרה יותר.