רבי אלימלך פותח בשאלה מפתיעה: "למה קוראים לזה ליל הסדר? הרי יציאת מצרים הייתה הפוך מסדר – הכל ניסים, השמש זרחה בלילה כמו בתמוז, כפי שכתוב בזוהר הקדוש. איפה הסדר כאן?" הוא מביא את דברי ה"חידושי הרי"ם" בשם המהר"ל, שמסביר כי יש סדר מיוחד לניסים. "כמו שיש סדר בטבע, כך יש סדר בעולם הנסי, ובלילה הזה אנו חווים את הסדר הזה – סדר של ניסים".
אך הרב מוסיף פירוש נוסף, עמוק יותר: "בליל הסדר אנו מזכירים בהגדה את העוני, הצער והצרות של גלות מצרים. למה? כדי להראות שכל הצער והייסורים היו מסודרים בסדר אלוקי מיוחד, כתובים בתורה. בלי זה אין תורה שלמה. הכל נרשם מלמעלה, והיהודי צריך לדעת שכל מה שעובר עליו – הכל בסדר, הכל בהשגחה."
עוד באתר:
בהמשך דבריו, הרב מפנה את תשומת הלב לפסוקים בהגדה: "וַיְעַנּוּנוּ הַמִּצְרִים כַּאֲשֶׁר נֶאֱמַר", "וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבוֹדָה קָשָׁה כַּאֲשֶׁר נֶאֱמַר". הוא שואל: "מאיפה מביאים ראיות מפסוקים כאילו מדובר בהלכה? מה זה 'כמו שנאמר'?" ומשיב: "זה מלמד שהכל כתוב בתורה, הכל קצוב מלמעלה. כל עינוי, כל קושי – הכל בסדר אלוקי, והיהודי צריך להפנים שגם הצער שלו כתוב מלמעלה, ויש בו תכלית."
הרב ממשיך ומשווה את ליל הסדר לטיפול נפשי: "יש פסיכולוג שנותן שיחות, ויש פסיכיאטר שנותן כדורים. בלילה הזה מקבלים את שניהם. השיחות – זה סיפור יציאת מצרים, שמלמד אותנו שהכל מסודר. והכדורים – זה הקרבן פסח והמצה, מאכלי אמונה שמרפאים את הנפש." הוא מדגיש כי המטרה היא לצאת מליל הסדר "בריאים בנפש", עם אמונה מחוזקת בהשגחה.
בהתייחסו למנהג ה"יחץ" – שבירת המצה האמצעית – מביא הרב את דברי ה"פחד יצחק": "שלוש המצות מסמלות את הספירות אהבה, יראה ותפארת. שוברים את ה'יראה', כי שם צריך חיזוק. מה שהיה – הכל לטובה. מה שיהיה – הקב"ה יעזור. אבל ה'עכשיו' צריך תיקון." הוא מוסיף: "את האפיקומן מסתירים, כמו יהודי שמרגיש שהוציאו אותו מהסדר של החיים. למה זרקו אותי? אבל האמת היא שהוא יחזור, ועם מתנות גדולות – זה לקח לכל השנה. כשנראה לך שגנבו ממך, תדע שזה הסדר, וזה יחזור אליך בטוב."
על ארבע הכוסות אומר הרב: "במצות אתה לא משתנה, אבל ארבע כוסות יין משנות אותך. מהכוס הראשונה אתה בשמחה, מהשנייה אתה 'גוט אידל', מהשלישית שמחה וששון, וברביעית אתה פותח את הדלת לאליהו הנביא – שינוי מוחלט. בליל הסדר רוצים שתשתנה, שתצא עם אמונה מחודשת בהשגחה."
בהמשך, הוא מביא טעם נוסף לארבע הכוסות מהתלמוד הירושלמי, הקשור לחלום שר המשקים אצל יוסף הצדיק: "שלוש הכוסות הראשונות כתובות שם, והרביעית היא כוסו של פרעה. כל סיפור יציאת מצרים התחיל מזבוב שנכנס לכוס של שר המשקים, מה שהוביל ליוסף ולירידה למצרים. תראו איך הכל בהשגחה – אפילו זבוב קטן!"
לסיום, הרב מדגיש את השמחה של ליל הסדר: "פסח זה 'פסח ה' על בתֵי בני ישראל' – הכניס צהלה ורינה לבתים. גם אם נשפך יין על הקיטל, תדע שזה חלק מהסדר. כמו שאמרו חכמינו: 'קיטל בלי יין כמו מחזור ביום הכיפורים בלי דמעות'. תכניס את האמונה, ותצא בשמחה ובשלום".