
סקר חדש של עמותת "אור ירוק" חושף תמונת מצב מדאיגה בנוגע להתנהגות הנהגים בישראל. מהסקר עולה כי אחד מכל חמישה ישראלים (21%) הודה שחצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה החולפת, בעוד 9% ציינו כי עשו זאת מספר פעמים. בנוסף, 91% מהנשאלים דיווחו כי היו עדים לנהגים שחצו באדום במהלך השנה האחרונה.
מדוע נהגים חוצים באדום?
עוד באתר:
הסקר מצא כי 71% מהמשתתפים סבורים כי הנהגים מודעים לרמזור האדום אך מנסים להספיק לעבור לפני שהוא מתחלף, תופעה המכונה "גניבת רמזור". לעומתם, 19% מאמינים כי חלק מהנהגים פשוט לא שמים לב לרמזור מרוב חוסר תשומת לב, ו-10% לא ידעו להסביר את התופעה.
השלכות מסוכנות ותגובת הרשויות
לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2022 היו 2,199 נהגים מעורבים בתאונות דרכים בעקבות חציית צומת באור אדום. מתוך אלו, 34 נהגים היו מעורבים בתאונות קטלניות, 286 בתאונות קשות ו-2,479 בתאונות קלות.
המשטרה מתכננת להחמיר את הענישה כדי להרתיע נהגים מלעבור צומת באור אדום. כיום, הענישה כוללת קנס של 1,500 שקלים ורישום של 10 נקודות לחובת הנהג, אך במקרים חמורים יותר ניתן להחרים את הרכב ל-30 ימים ואף לשלול את רישיונו של הנהג. 52% מהנשאלים בסקר תמכו בהחמרת הענישה, כולל החרמת רכבים.
הצעות לשיפור האכיפה
79% מהנשאלים הביעו תמיכה בהגברת האכיפה על ידי הצבת מצלמות רמזור נוספות בצמתים מרכזיים. המצלמות יאפשרו לרשויות לתעד נהגים שחוצים באדום ולנקוט נגדם בצעדים מיידיים.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", ציין כי מדובר באחת מעבירות התנועה המסוכנות ביותר, וקרא לרשויות לפעול בנחישות: "נהג שיידע שאם ייכנס לצומת באור אדום הוא ייתפס וייענש בחומרה – יימנע מלעשות זאת. חובה להגביר את ההרתעה ולמנוע את התאונה הבאה."
הנתונים מעידים על מגמה מסוכנת הנמשכת זה ארבע שנים ברציפות, עם עלייה מדאיגה במספר העוברים באור אדום. כעת, הרשויות נדרשות לפעול בנחישות כדי לעצור את התופעה ולהציל חיים.