
עשרת המכות כנגד עשרת הספירות: בעולם יש ארבעים ותשע מ"ט פנים של קדושה וטהרה ומ"ט פנים של טומאה.
המטה של משה רבינו לא היה רק מקל פיזי אלא בעל משמעות רוחנית, המטה מייצג את מ"ט פנים של הטהרה והקדושה לכן בלשון הקודש הוא נקרא 'מטה' ולא מקל.
עוד באתר:
יתירה מכך: מ"ט הפנים של הטמאה יונקים מכח מ"ט פני הטהרה והקדושה, כלומר כל כשורש הכח של הרוע בעולם הוא לא כח עצמי אלא גניבה מהקדושה והטוב בעולם.
מסיבה זו רק לאחר שהמטה של משה רבינו נהפך לנחש יכלו חרטומי מצרים גם כן להפוך את המקלות והמטות שלהם לנחשים, כי רק לאחר שמשה רבניו 'הוריד' לעולם' את היכולת ופעולת הפיכת המקל לנחש.
עשרת המכות-עשרה רמזים:
הפיכת המטה לנחש וכל עשרת המכות באו ללמד בדרך רמז לפרעה על הבחירה כי עליו לעזוב את דרכו ולעשות תשובה, משה רבינו ניסה ללמד את פרעה כי הכח הגדול של מלך מצרים אמור להביא למלכות השם בעולם ולא להפך, פרעה היה צריך להבין כי אם אדם קבל כח בידיו הרי שעליו לנצל זאת לקידוש השם ולא להפך.
הנחש בתורה מסמל את שורש חטא הבחירה, הנחש הוא זה שהכניס את הרוע לטוב ואת נקודת הבחירה ברוע למרכז חיי האדם.
לכן בדיוק משה רבינו ברח מהנחש "ויהי לנחש וינס משה מפניו" משה רבינו ברח מהבחירה ברע, משה רבינו לא רצה לראות מציאות של דבר טוב והאנרגיות חיוביות נלקחות על ידי הצד הרע ויוצרות משמעות שלילית.
משה רבינו בזריקת הנחש רמז לפרעה כי הבחירה נתונה בידו לחזור לשורש הטוב, לרכך את ליבו, לשמוע לדבר השם ולשחרר את עם ישראל.
פרעה הוא לא רק דמות אלא דרך חיים, בקריאת עשרת המכות אנחנו צריכים להכניס לתודעה את מהות הבחירה: שכר ועונש, החטא ועונשו, וההכרה כי שורש כל הכוחות הוא כח רוחני ועליו עלינו להתחבר.
ועוד משהו: עשרת המכות הם כנגד עשרת הספירות, מכת בכורות למשל היא כנגד מידת מלכות, ה' יתברך במידת מלכות נותן בחירה לאדם הפשוט להמליך או לא להמליך וכמו כן בכורה היא סוג של קבלת אחריות ושליטה מהחלק הגדול של האב.
לכן במכת בכורות הרמז לפרעה היה על המלכות שלו עצמו, כי הוא עצמו יכל לנווט ולכוון את מלכות מצרים לקדש שם שמים ולא להפך. ובמילים פשוטות אם אתה פרעה מלך מצרים קבלת חלק ממידת מלכות הרי שאתה צריך לנצל זאת לטובה ולא לרעה.
הבחירה שלנו בחיים היא לא רק בלקיים מצווה או לעבור עבירה, אלא האם אנחנו מתחברים יותר ויותר לשורש העליון האלוהי ושומרים על הכוחות הרוחניים במקומם ומחזקים אותם או חס וחלילה גורמים לנפילתם במקומות הלא נכונים.
ולסיום: אם לאדם יש כח ושליטה בחייו במקום העבודה או במקום אחר הרי שעליו לשאול את עצמו כיצד אני משתמש בכח הזה לקידוש השם בעולם.