קריאת התורה. אילוסטרציה | Rachael Cerrotti/Flash90

בפרשת השבוע, פרשת תולדות, הקב"ה מצווה את יצחק: "גור בארץ הזאת". הציווי הייחודי הזה מעורר תהייה עמוקה. בעוד אברהם אביו נצטווה בתנועה מתמדת – "לך לך", יצחק מקבל הוראה מנוגדת לכאורה. מה משמעותה של שהייה זו?

כהיית עיניו של יצחק בפרשת הברכות מעצימה את השאלה. דווקא ברגע הקריטי של העברת הברכות, כשעתיד האומה מונח על הכף, יצחק נראה כמי שאינו מודע לנעשה בביתו. רבקה היא שמבינה את עומק ההבדל בין יעקב לעשו, היא שיוזמת את מהלך העברת הברכות, בעוד יצחק נשאר כעיוור למתרחש. האם זו באמת דמות של אב שאינו מעורה במציאות? מה הדבר בא ללמדנו על אחד משלושת עמודי התווך של האומה היהודית?

2.

נראה שדווקא מתוך כהיית העיניים מתגלה עומק חדש בדמותו של יצחק. הציווי "גור בארץ הזאת" אינו ציווי של פסיביות אלא הוראה לפתח סוג אחר של מבט – מבט פנימי, עמוק, שחודר מבעד למראית העין החיצונית.
בראייה החיצונית ניתן לראות את המעשים הגלויים ולהבחין בקלות, כי "עשיו איש ציד" ואילו אחיו יעקב "איש תם יושב אוהלים". לעומת זאת בראייה הפנימית, רואים את המהות האמיתית, את ההבדל העמוק בין יעקב לעשו.
יצחק בוודאי לא התהלך על פי הראייה החיצונית, לדעות מסוימות בחז"ל כלל לא הייתה לו אחת כזאת, אבל הוא גם לא הסתפק בראייה הפנימית גרידא. ליצחק הייתה ראייה רחבה וייחודית. נקרא לה "הראייה המאפשרת" – זו שרואה את התהליך הנדרש, את הצורך של כל דמות לעבור את המסע שלה.

יצחק לא היה עיוור למציאות. אדרבה, הוא הבין אותה הרבה יותר מכפי שהבין אותה כל אחד אחר. הציווי "גור בארץ הזאת" לימד אותו לראות את המציאות מבפנים, להבין את התהליכים העמוקים שמתרחשים בה. כשהתורה אומרת "ותכהין עיניו מראות", היא מרמזת שהוא איבד את הראייה החיצונית כדי לפתח ראייה פנימית עמוקה יותר.

השתיקה של יצחק לא הייתה שתיקה של חולשה אלא שתיקה של עוצמה. הוא הבין: שעשו צריך לעבור תהליך של הכרה בכך שהברכות אינן שייכות לו, שיעקב צריך לגלות בתוך עצמו את הכוח לקחת את הברכות. כמו כן, שדווקא רבקה היא שצריכה להוביל את המהלך, מפני שרק בכוחה של אמא להביא איש תם יושב אוהלים לקחת את הברכות "במרמה" כלשון הפסוק, וכפי שמתרגם אונקלוס: "בחוכמה".

כשיצחק אומר "גם ברוך יהיה", מתגלה למפרע כל עומק ראייתו. זו אינה השלמה בדיעבד עם המציאות אלא גילוי של מה שידע כל העת. שתיקתו אפשרה לכל התהליך להתרחש, לכל הדמויות לגלות את כוחן.

3.

מסע הזהות של יצחק מלמד אותנו פרק עמוק במנהיגות: לעיתים דווקא השתיקה היא ביטוי של עוצמה. יש מצבים שבהם ההובלה האמיתית היא במתן מקום לאחרים להוביל. הראייה העמוקה ביותר היא שמאפשרת לתהליכים להתרחש בזמנם ובדרכם.

יצחק מגלה לנו פן חדש בעבודת השם. הוא מגלה את הכוח שבשתיקה, את העוצמה שבהתכנסות, את החוכמה שבמתן מרחב. זוהי מנהיגות שאינה זקוקה להפגנת כוח חיצונית אלא שואבת את כוחה מהעומק הפנימי, מהיכולת לראות מעבר למראית העין, ולאפשר לתהליכים להבשיל בדרכם.

אולי זו המשמעות העמוקה של "גור בארץ הזאת", היכולת להיות נוכח במלוא העוצמה דווקא מתוך שתיקה, להוביל דווקא מתוך נתינת מקום, לראות דווקא מתוך עיניים כהות לכאורה.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

ידידות אמיצה

קצר ומרגש: מה כתב הנשיא טראמפ בפתק ששלח לכותל

נתי קאליש
צפו

הרמטכ"ל ביקר בסוריה: "לא יודעים איך הדברים יתפתחו פה"

קובי פינקלר
ניבל את פיו

הפרופסור נאלם דום; זה מה שאמר לו המלצר

הרב נהוראי משה אלביליה
מחריד

לינץ' בתחנה המרכזית: עובד אגד הותקף באכזריות

אבי יעקב
תיעוד מתוק

הרב זילברשטיין סירב לחלק שוקולדים לאברכים: "רק לאישה"

נתי קאליש
צפו

נתניהו: "סייעתא דשמיא - הסיעה הכי חשובה"

מרדכי הלפרין
תיעוד קשה

אות חיים נוסף מאלקנה בוחבוט: "אין לי כבר עוד כוחות"

אבי יעקב
צפו בתיעוד

ללא פרענצ'אס ובאמונה יוקדת: 'נעילת החג' בלוס אנג'לס

נתי קאליש
בכי ומספד

אבל כבד: אלו המקומות בהם ביטלו את המימונה

נתי קאליש
צפו

תיעוד מרגש: התינוק הראשון על שם הגר"מ זצ"ל

קובי סגל
צפו

מצמרר: החטוף חזר למיגונית ממנה נחטף, והתעטר בתפילין

אבי יעקב
צפו בתיעוד

דרמטי: כך נעצרו המעורבים בפיגוע בו נרצחו שלושה יהודים

קובי פינקלר
תיעוד מרטיט

הראשון לציון זעק: "איך אפשר שלא לבכות?"; צפו

נתי קאליש
הרב מסביר

באסם הודיעו: המוצרים לא נמכרו לגוי, ניתן לאכול ללא חשש

שמעון כץ
צפו בדברים

רה"מ נתניהו בהצהרה: "אם נוותר - כל ההישגים ירדו לטמיון"

שלמה ריזל
תיעוד בלתי נתפס

נס פסח: זוג חרדים וילדיהם ניצלו בתאונת דרכים מחרידה

אלי יעקובוביץ
אשכבתיה דרבי

ובנחה יאמר: מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז זצ"ל למנוחות

נתי קאליש
זה לעומת זה

בערוץ 13 זלזול מחפיר במרן; בערוץ 14 קידוש ה'

אבי יעקב
צפו

רגעי אימה: התנינים ניסו להיכנס לתוך הבית

שמעון כץ
חזרו בגדול

270,000 מבקרים ורבע מיליון טון אשפה: סיכום חג

אבי יעקב