אנו רוצים שמחה אושר ואמת בחיים והעולם מציב בפנינו צביעות. הרבה שקר יש בעולם, הרבה רוע הרבה כאב, העולם נברא באופן של הרבה קונפליקטים האדם רוצה להיות רוחני ואח"כ הוא נופל להיות גשמי והוא סובל מרגשות אשמה איך מתמודדים עם האתגרים והקשיים.

קבלת הברכות של יעקב מיצחק, יצחק ביקש לברך את עשו, ויעקב לקח את הברכות בצווי אמו. וכאשר יצחק שאל את בנו, 'מי אתה, ויאמר יעקב אל אביו אנוכי עשו בכורך' כך יעקב מערים על יצחק. והקב"ה כך רוצה שיהיה כמו שרש"י אומר בתחילת הפרשה בעניין הברכות של יצחק ליעקב, כתוב שם: 'ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות' – פירש רש"י – כדי שיטול יעקב את הברכות

ועוד אומר התרגום יונתן כתוב בעניין רבקה, 'ורבקה שומעת בדבר יצחק אל עשו בנו' אומר התרגום יונתן – רבקה שומעת ברוח הקודש מה שמדבר יצחק עם עשו ולכן אמרה לעצמה, אם היא שומעת ברוה"ק מה שנאמר לעשו כנראה שזה לתועלת, מהי התועלת? שרבקה תעדכן את יעקב כדי שיעקב יקבל את הברכות.

אז אם הקב"ה רוצה שיעקב יקבל את הברכות, 'וחותמו של הקב"ה אמת' (שבת נה) למה סיבב הקב"ה שיעקב יקבל את הברכות בצורה כזו של רמיה.

למה הוא התלבש בבגדי עשו למה הוא אמר ליצחק 'אנוכי עשו בכורך'

והשאלה מתחזקת על בסיס מה שכתוב בנביא מיכה : 'תתן אמת ליעקב חסד לאברהם'

אמת ליעקב הכוונה היא מידת האמת שהוא איש תם הוא איש אמת אז איך הוא יעקב הגיע לרמיה

עוד, התורה אומרת ויגדלו הנערים, יעקב פרש לבתי מדרש ועשו לצוד ציד

יעקב לבתי מדרש ועשו לגו'נגל לצוד… ולא רק לצוד בשדה אלא גם לצוד את אבא שלו, היה צד את אביו, היה מרמה את אביו היה שואל איך מעשרים את המלח ואת התבן, וכסבור אביו שהוא מדקדק במצוות.

זה כתוב על עשו, אבל על יעקב כתוב – שהוא 'איש תם' יעקב איש תם – הוא איש תם, אינו חריף לרמות.

רק אחרי שציותה רבקה על יעקב 'ועתה בני שמע בקולי לאשר אני מצווה אותך'. אז התחיל לרמות

מהי משמעות הדברים מה עומק הרעיון?

אומר השפת אמת (תולדות שנת תרל"ג ) רעיון נפלא וננסה על בסיס היסוד שלו להרחיב את הדברים למצוא משמעות בשגרת החיים.

הגמרא במסכת ברכות יז אומרת לעולם יהא אדם ערום ביראה

משמע אפשר להשיג את האמת גם על ידי עורמה עיקר הרצון הוא להגיע אל האמת ולכן כך מתקנים את השקר שעל ידי השקר הוא מגיע אל האמת

ועוד יותר אומר המדרש על הפסוק בתהלים (תהלים קכ)  הצילה נפשי משפת שקר  – מי אמר את זה?

יעקב אבינו, מתי? כשהוא נכנס לקבל את הברכות מיצחק במקום עשו.

ולמה? כי הגמרא אומרת במסכת יבמות (סה) מותר לשקר מפני השלום, מי שמתכוון לאמת, גם השקר הוא לא שקר, כלומר אפשר להגיע אל האמת על ידי השקר.

באמת עשו הוא השקרן, עשו הוא לא ראוי לקבל את הברכות הוא צד את אביו, הוא נראה כמי שמדקדק במצוות ולכן בגלל שהוא משקר, אז כנגד השקר שלו אפשר להציל את האמת באמצעות השקר.

אבל אם נסיים כאן את הדברים, המסר הוא דרמטי, מדוע? כי כל אדם יוכל לאמר 'אני רוצה להציל את האמת' ולכן אני משתמש בשקר כדי להציל את האמת, וזה וודאי חמור מאד.

בואו ונחזור ליום בריאת העולם, השקר הוא היה השלב ההתחלתי של חטא עץ הדעת על ידי הנחש הקדמוני שהוא הפיל את אדם וחוה כמו שכתוב 'ויאמר הנחש אל האשה לא מות תמותון כי יודע אלוקים כי ביום אוכלכם ממנו  ונפקחו עיניכם והייתם כאלוקים יודעי טוב ורע' היה הנחש משקר לאדם וחוה והיה אומר להם כל אומן שונא בני אומנתו ולכן אמר לכם הבורא שאם אתם תאכלו מעץ הדעת אתם תהיו יוצרי עולמות ולכן את זה לא רוצה הקב"ה לגלות לכם…כך היה משקר הנחש לחוה.

הנחש היה ערום היה שקרן היה ערמומי היה חכם, יעקב ועשו הם אחים תאומים, בבטן האם כל אחד רוצה לצאת למקום אחד, ויתרוצצו הבנים בקרבה יעקב רוצה לצאת לבתי המדרש ועשו רוצה לצאת לבית ע"ז.

שני הנערים גדלים, ויגדלו הנערים, יעקב נעשה איש תם יושב אוהלים ועשו הוא נעשה איש ציד איש שדה.

כבר בבטן רבקה נאמר לה, ויתרוצצו הבנים בקרבה, כל אחד 'רץ לצאת' למקום אחר… כל אחד רץ, זה לביהמ"ד וזה לבית ע"ז. כבר בבטן האם נאמר לה שני גוים בביטנך וכאשר הם יוולדו הם ייפרדו.

וכעת לשלב הבא, רש"י אומר על מה שנאמר לאברהם והיה ברכה, הברכות נתונות בידך, עד עכשיו היו בידי כעת בידך, ואברהם מעביר את הברכות ליצחק, כתוב בפסוק 'ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק' פירש רש"י נתן לו את הברכות, הברכות מסורות בידו.

ויצחק הולך להעביר את כח הברכות הלאה עשו רוצה לקבל את הברכות ועל עשו כתוב בתרגום יונתן

'והוה עשו גבר נחשירכן' כתב השל"ה הק' (פרשת תולדות תורה אור) עשו הוא נחשירכן, אותיות נחש ירך

למה? כי הוא חרט על הירך את הנחש, למה? כי היה את הנחש הקדמוני בזמן חטא עה"ד ועשו הוא הנחש.

עשו הוא הנחש כמו שהנחש שיקר לאדם וחוה, שיקר להם ושיכנע אותם לאכול מעה"ד כן כעת עשו משקר לאבא שלו יצחק, הוא משקר ואומר היאך מעשרים את המלח והתבן מעמיד פני צדיק, עשו איש ציד, ציד בפיו, לא רק בשדה.

ולא רק עשו הוא הנחש, אלא גם רבקה ויעקב קשורים לעניין סיפור חטא עץ הדעת.

כתוב בשער הפסוקים לרבינו האריז"ל (פרשת ויגש ד"ה ויאמר יעקב אל פרעה)

ויעקב הוא גלגול של אדה"ר ורבקה היא חוה

וכמו שחוה היא אכלה מעץ הדעת טוב ורע, כן היו לרבקה טוב ורע את יעקב ועשו

וכתוב על רבקה שהיא פגשה את יצחק היא נפלה מהגמל, מה הכוונה? הגמל יש לו סימן אחד של טומאה ואחד של טהרה כן רבקה העמידה ליצחק בן צדיק יעקב ובן רשע עשו

ונרחיב קצת  אחרי חטא עה"ד קילל הקב"ה את הנחש 'ויאמר ה' אלקים אל הנחש …על גחונך תלך פירש רש"י רגלים היו לו ונקצצו  ואמרו חז"ל ביקש הנחש לתת עיניו במה שאינו שלו, אז הוא איבד את שלו.

אמר הקב"ה אני אמרתי יהא מלך על כל בהמה וחיה ועכשיו ארור הוא מכל הבהמה ומכל חית השדה אני אמרתי יהלך בקומה זקופה עכשיו על גחונו ילך.

מבואר בפרקי דרבי אליעזר לפני שקצץ הקב"ה את הרגליים של הנחש הוא היה נראה כמו …גמל!

על פי הפשט כאשר פגשה רבקה את יצחק היא רכבה על הגמלים

אבל יש עוד עומק, הכתוב מגלה לנו בזה שבגלגול הראשון של רבקה בהיותה חוה רכב הס"מ על הנחש שהיה גבוה כמו גמל כדי להפיל את חוה כעת חוזר הנחש הנחש בגמל… רבקה רכבה על הגמל הוא הנחש! לרמז בכך ששלטה עליו! להכניע אותו תחת קדושתה כי לא הלכה בדרכי אביה בתואל ואחיה לבן הארמי הרשעים אלא דבקה בקדושת האבות והאמהות ללכת בדרכם!

לפני חטא עץ הדעת הנחש היה כמו גמל, ולכן היא כעת רכבה על הגמל, היא בדרגה כמו רוכבת על הגמל, על הנחש הקדמוני, אז הנחש שהיה כמו גמל הוא הכניע את חוה כעת רבקה היא גלגול חוה, היא רוכבת על הגמל, על הנחש כמו בע"ת שמתקן את מה שעשה בעבר 'אותו מקום' במקום ליפול הוא מתרומם וכובש את היצר

היא רכבה על הגמל, על הדרגה של הנחש לפני שהקב"ה קילל אותו, שהוא היה בשיא העורמה והשקר שלו.

כך אומר האריז"ל, כך התורה מתארת את רבקה בדרכה לא"י להינשא ליצחק אבינו,  ולכן אמרה רבקה שהיא תיקון של חוה, היא אומרת ליעקב שהוא תיקון של אדה"ר שהוא ייכנס לקבל את הברכות והיא אומרת 'עלי קללתך בני' בעבר בגלל חוה נענש אדה"ר כעת בזכות רבקה יינצל יעקב וגם יצחק.

וכתב המגלה עמוקות – (פרשת תולדות) סיבב הקב"ה שיעקב יקבל את הברכות אז שמעה חוה לנחש, כעת צריכים לתקן את השמיעה וכעת אומרת רבקה ליעקב 'שמע בקולי'

רבקה גלגול חוה ויעקב תיקון אדה"ר

אדה"ר שמע באופן לא טוב לחוה כעת יעקב יישמע באופן חיובי וטוב לרבקה גלגול חוה

וכעת לשלב הבא, אומר התפארת שלמה: יצחק  אבינו לא רצה למסור את הברכות ליעקב אלא לעשו עד שרבקה פקדה על יעקב להיכנס לאביו ולקבל את הברכות בערמה.

ולמה יצחק לא רצה לברך את יעקב?  מצד אחד יצחק אבינו כן רצה לברך את יעקב אלא שפחד שאם יברך את 'היושב אוהלים' בשפע, שמא תזוח דעתו וישמן ישורון ויבעט, כך חשב יצחק, מידת הדין.

אבל רבקה אמנו היא אמרה שיש למזג ולחבר בין החומר והרוח. ויעקב הוא איש תם יושב אוהבים, ובצל הכסף בצל החכמה, יש חכמה יהיה לו גם את עולם החומר והוא ינצל את עולם החומר לטובה. עוד אומר התפארת שלמה, אליעזר עבד אברהם נתבקש לקחת אשה שהיא ממידת החסד

כמו שכתוב בפרשת חיי שרה, 'והיה הנערה אשר אומר אליה הטי נא כדך וגו' אותה הוכחת לעבדך ליצחק' פירוש תהיה הוכחה והתנגדות למדתו של יצחק בחינת הפחד והדין  – המידה ההופכית המתאימה היא החסד והרחמים.

וזה מסתדר מצוין שרבקה היא גלגול של חוה שהחטיאה את אדה"ר, והקללה לאדה"ר היא בזעת אפיך תאכל לחם. לכן הטיל הקב"ה על רבקה את התפקיד לתקן את העניין הזה. על ידי שתמתיק את מידת הדין של יצחק ותמסור ליעקב את הברכות ויעקב הוא גלגול של אדה"ר

ועשו שרצה לקבל את הברכות הוא גבר נחשירכן, היה נחש חרוט על הירך שלו הוא היה כמו הנחש, שקרן שרוצה את השפע לעצמו

לכן רבקה שהיא גלגול של חוה היא הייתה על הגמל כדי להכניע את הנחש הקדמוני לפני שנקצצו הרגלים שלו, לפני שהוא החטיא את אדם וחוה

הנחש לפני שהוא חטא הוא היה אמור להיות השמש הגדול של אדה"ר (גמרא סנהדרין נט) ואם לא היה חוטא אדה"ר כל אדם היו לו שני נחשים שהיו כמו השליחים שלו היה משגר אותם והיו מביאים לו מה שהוא צריך

אבל הנחש חטא ובמקום להיות שמש הוא החטיא ולכן אין לו רגליים…למה רגלים? יש קשר בין הנחש הקדמוני לבין עשיו, על עשיו היה על הירך שלו חרוט הנחש, גבר נחשירכן, נחש על הירך למה? אומר החת"ס חשב יצחק לברך את עשו כדי שהוא יהיה כמו זבולון ויעקב כמו ישכר  ואז עשו הוא ה'תמכין דאורייתא' רגלי יעקב…אבל עשו לא חיפש להיות התומך בתורה, הוא לא חיפש להיות רגלי יעקב,  מצינו שהמלאך נלחם עם יעקב  בפרשת וישלח המלאך של עשו נלחם עם יעקב, במי פוגע המלאך? ברגלו של יעקב,  ויגע בכך ירכו אומר הזוהר הרגלים זה 'תומכי התורה' בהם הצליחה השר של עשו לפגוע, הוא פגע בתומכי התורה!

לכן הנחש אין לו רגליים, כי הנחש היה אמור להיות השמש, הוא הרגלי יעקב

רגלי האמת רגלי התורה אבל את כח החכמה שלו הוא לא ניצל לערכים אלא לשקר ולהסיט את אדם וחוה לכן נקצצו לו ה…רגליים! סמל התמיכה, וזה התפקיד של הנחש להיות 'תומך' כמו עשו שהיה אמור להיות 'תומך' ביעקב היה אמור להיות רגלי יעקב, אבל לא.

ולכן רבקה כאשר היא פגשה את יעקב היא הגיעה על גמל – כי היא גלגול חוה שהיא תתקן את חטא עץ הדעת, כמו שהנחש היה נראה כמו גמל לפני חטא עץ הדעת, ואיך היא תתקן ? אדה"ר לפני שחטא בעץ הדעת המלאכים היו צולים לו בשר ומסננים לו יין (סנהדרין) כך גם היה אמור עשו להיות, צולה בשר מסננן יין ועושה מה שצריך למען השותפות של זבולון ויששכר

אבל עשו בחר כמו הנחש, לרמות את אביו אז גם רבקה העבירה את הברכות מעשו ליעקב.

אז הרגליים הם סמל לתומכי התורה, אם כך אפשר להבין שכאשר יעקב ועשו נולדו, ויעקב אוחז בעקב עשו, הוא אוחז לו ברגלים כמו אומר לו, אם לא תהיה אתה 'רגלי יעקב' אני אקח לך את הרגל, אני אקח לך את הברכות.

אז רבקה היא אומרת ליעקב, אתה תלך לקחת את הברכות ולא  עשו, אתה תיקח את הברכות 'עם עיקש תתפתל'

עשו לא ראוי לברכות אלא שהוא היה משקר ומרמה את אביו היה מציג דמות של מקפיד במצוות כדי להשיג את הברכות.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

תיעוד מרטיט

הראשון לציון זעק: "איך אפשר שלא לבכות?"; צפו

נתי קאליש
חזרו בגדול

270,000 מבקרים ורבע מיליון טון אשפה: סיכום חג

אבי יעקב
זה לעומת זה

בערוץ 13 זלזול מחפיר במרן; בערוץ 14 קידוש ה'

אבי יעקב
תיעוד מתוק

הרב זילברשטיין סירב לחלק שוקולדים לאברכים: "רק לאישה"

נתי קאליש
מחריד

לינץ' בתחנה המרכזית: עובד אגד הותקף באכזריות

אבי יעקב
ידידות אמיצה

קצר ומרגש: מה כתב הנשיא טראמפ בפתק ששלח לכותל

נתי קאליש
תיעוד קשה

אות חיים נוסף מאלקנה בוחבוט: "אין לי כבר עוד כוחות"

אבי יעקב
אשכבתיה דרבי

ובנחה יאמר: מרן ראש הישיבה הגר"מ מאזוז זצ"ל למנוחות

נתי קאליש
צפו בדברים

רה"מ נתניהו בהצהרה: "אם נוותר - כל ההישגים ירדו לטמיון"

שלמה ריזל
צפו

תיעוד מרגש: התינוק הראשון על שם הגר"מ זצ"ל

קובי סגל
צפו

נתניהו: "סייעתא דשמיא - הסיעה הכי חשובה"

מרדכי הלפרין
צפו

מצמרר: החטוף חזר למיגונית ממנה נחטף, והתעטר בתפילין

אבי יעקב
צפו

הרמטכ"ל ביקר בסוריה: "לא יודעים איך הדברים יתפתחו פה"

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

דרמטי: כך נעצרו המעורבים בפיגוע בו נרצחו שלושה יהודים

קובי פינקלר
צפו בתיעוד

ללא פרענצ'אס ובאמונה יוקדת: 'נעילת החג' בלוס אנג'לס

נתי קאליש
בכי ומספד

אבל כבד: אלו המקומות בהם ביטלו את המימונה

נתי קאליש
ניבל את פיו

הפרופסור נאלם דום; זה מה שאמר לו המלצר

הרב נהוראי משה אלביליה
הרב מסביר

באסם הודיעו: המוצרים לא נמכרו לגוי, ניתן לאכול ללא חשש

שמעון כץ
תיעוד בלתי נתפס

נס פסח: זוג חרדים וילדיהם ניצלו בתאונת דרכים מחרידה

אלי יעקובוביץ
צפו

רגעי אימה: התנינים ניסו להיכנס לתוך הבית

שמעון כץ