
ברקע סאגת חוק הגיוס והקריאות של גורמים שונים לגייס בחורים חרדים, שוחח יענקלה פרידמן בתוכניתו ב'קול חי' עם הרב מרדכי נויגרשל, שהסביר את העמדה החרדית בנושא, הנשענת על הנחייתם של מרנן ורבנן גדולי הדור.
"כרגע", פותח הרב נויגרשל את דבריו, "כל הדיון בנושא של גיוס חרדים הוא תוך כדי מעורבות של התעוררות רגשית שמתעוררת כתוצאה ממעורבות השכול והכאב, שהוא כאב שמקיף את כל שדרות העם, וכולם משתתפים בכאב של אלה שהשכול פגע בהם וזה באמת דבר שאי אפשר אף פעם להגזים בעומק שלו, אבל יחד עם זאת, צריך שמקבלי ההחלטות ידעו לנתח את הדברים, ושההחלטות תהיינה החלטות מושכלות".
עוד באתר:
"מבחינת המושכלות של הדברים, קיימים אין ספור מקורות שמראים שבחורים שתורתם אומנותם צריכים לשבת וללמוד גם בעת מלחמת מצווה, אם זה הגמרא בנדרים ל״ב, ואם זה המהר"ל בגבורות השם, על הגמרא בנדרים, ועוד מקורות רבים אחרים, ולא נחזור על כולם עכשיו".
"אלא שעכשיו אמרו רבנים מסוימים שיש רמב״ם בהלכות שבת, פרק ב' הלכה כ"ג, שאומר שאם יש מצור או שאויבים תוקפים עיר, צריכים לצאת ולהגן עליהם, ולשון הרמב״ם הוא: 'אם באו על עסקי נפשות, או ערכו מלחמה, או שצרו סתם, יוצאים עליהם בכלי זין, ומחללים עליהם את השבת, ומצווה על כל ישראל שיכולים לבוא, לצאת ולעזור לאחרים שבמצור או להצילם מיד הגויים בשבת'. אז מכאן, היו שאמרו קל וחומר, אם אפילו בשבת מצווה על כל ישראל לבוא, אז ודאי, שבמלחמה שחסרים בה חיילים, אז כולם צריכים לצאת, כולל בני ישיבות שתורתם אומנותם, זאת הטענה הרווחת האחרונה".
"מדובר בטענה שאין לה שחר. למה? כי הרמב״ם כותב שמצווה על כל ישראל שיכולים לבוא, לצאת ולעזור, מה זה נקרא שיכולים? יש כאלה שלא יכולים כי הם רחוקים, אבל יש גם כאלה שהם קרובים והם לא יכולים בגלל שהם בעלי מומים, ויש כאלה שהם קרובים והם לא יכולים בגלל שהם לא יודעים להילחם, הם לא יודעים להחזיק נשק. הרמב״ם לא בא ואומר, תשמע, אתה צריך לצאת, ללמוד להחזיק נשק, כי אולי פעם תהיה מלחמה ואתה תצטרך לצאת. לא. אלה שיודעים להילחם ויכולים להילחם, אלה צריכים לבוא".
"ברור שאין הכוונה שאדם צריך ללכת ללמוד שחייה, כי אולי פעם הוא יעמוד על שפת הים ויצטרך להציל, כי אם הוא לא יודע שחייה הוא לא צריך להציל. אין הכוונה שאדם צריך ללמוד רפואה, כי אולי פעם הוא יצטרך להזדקק להציל אדם ולעשות לו החייאה. לידי בבית הכנסת יושב כונן של 'הצלה', ומדי פעם הוא מקבל קריאה בביפר והוא רץ ויוצא להציל, אני לא רץ כי אני לא כונן של 'הצלה'. האם אני צריך ללמוד את זה כדי שגם אני אוכל להציל חיים? ודאי שלא".
"אם יהיו בחזית הקרב כאלה שלא יכולים להילחם, הם רק יפריעו ללוחמים. גם כאן, כשמדברים על גיוס, לא מדברים על לקחת בחורים ולזרוק אותם בשדה הקרב, אלא הם צריכים לעבור טירונות ולהתכונן במשך זמן רב, עד שהם יעברו טירונות, מי יאמר שתהיה מלחמה? אולי המלחמה כבר תיפסק לגמרי. לא על זה מדובר בכלל ברמב"ם".
"מלבד זאת, איך הרמב"ם הזה מסתדר עם הרמב״ם במקומות אחרים שאומר ששבט לוי במלחמת ארץ ישראל לא נלחם? אלא שיש הבדל בין אירוע מקומי, שעכשיו יש איום, לבין סדר הצבא הישראלי, וסדר הצבא הישראלי צריך שיהיה אלף למטה, אלף למטה. ויש את שבט יששכר שלא יצא למלחמות כפי שכתוב בזוהר, כי שבט זבולון נלחם בשבילו. כך שברמב"ם למעשה כתוב אחרת לגמרי ממה שפרסמו אותם הרבנים".
"היו שציטטו את מרן החזון איש זצוק"ל, כאילו הוא תמך בגיוס חרדים, שזה דבר שהוא פתטי לגמרי. אני מלמד בישיבת מאורות התורה, וראש הישיבה הוא הרב נחום רגוזניצקי, יהודי שמתקרב לשנתו התשעים. ראש הישיבה שלנו מתהדר בזה שהוא מאה ואחת פעמים היה אצל החזון איש. בשבועות האחרון הוא אמר לי, שיום אחד הוא בא לחזון איש, ואמר לו שמדברים ברחוב שהולכים לקחת בחורי ישיבה לצבא. הוא סיפר שהחזון איש דחף אותו, קם ורץ לקצה של החדר והפנה לו את הגב. כך הגיב החזון איש רק על הרעיון".
"דבר נוסף, אם באמת היו חסרים חיילים, הצבא היה בא לציבור החרדי, הוא היה אומר לו, תקבלו את כל התנאים שאתם רוצים, רק תבואו, אבל הצבא עושה הכל כדי שהחרדים לא יבואו, כמו שהרב יגאל לוינשטיין אומר. הצבא לא צועד אפילו צעד אחד מינימלי לקראת החרדים בעניין הזה, הוא לא מעוניין. הוא מעדיף את הגישה הפרוגרסיבית על פני הגישה החרדית".
"אני רוצה להגיד לכל רבני הציבור הדתי-לאומי, הרי אתם אנשים דתיים, ואתם יודעים שמצווה לשמוע לדברי חכמים, למה אתם מנסים לפנות לבחורים או לאנשים חרדים ולהגיד להם לא לשמוע בקול רבותיהם? מה אתם מתעסקים איתנו? מה העזות פנים הזאת? למה אתם באים וקוראים לבחורי ישיבה להפר פקודה?"
האזינו לדברים המלאים: