
הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת סלופארק טכנולוגיות בע"מ על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 589,824 ₪. החברה לא הפרה כל הוראת מהוראות החוק או לפיו בחמש השנים שקדמו להפרה ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן. (הסכום המקורי היה 737,280 ₪).
יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
עוד באתר:
החברה מספקת שירותי תשלום חנייה בכחול לבן בפריסה ארצית מהטלפון הנייד באמצעות אפליקציה, שירות זה אינו כרוך בתשלום מעבר לעלות החנייה. בנוסף, החברה מציעה מגוון שירותים נוספים בתוספת תשלום חודשי קבוע כגון: תזכורות להפעלה והארכת החנייה, כיבוי חניה אוטומטי, חבילת שירותי דרך ועוד. ההצטרפות לשירותים הנוספים נעשית באמצעות שיחת טלפון יזומה שמבצעים נציגי החברה לצרכנים או באמצעות אפליקציית "cello".
ממצאי חקירת הרשות
הרשות קיבלה תלונות רבות כנגד החברה, מהתלונות ומחקירת הרשות עולה כי החברה נוקטת בפרקטיקות מכירה נפסדות ומספקת לצרכנים את השירותים הנוספים ללא בקשה מפורשת וזאת בניגוד לחוק.
עוד עולה כי, החברה לא ביטלה עסקאות למרות היותה מחוייבת בדין לעשות זאת, וכן ביצעה מעשה העלול להטעות צרכן במחיר העסקה.
שיטת הפעולה של החברה
לאחר שהצרכן מוריד את האפליקציה לטלפון הנייד, נציג החברה יוצר עמו קשר טלפוני, מברך אותו לרגל הצטרפותו לאפליקציה וטוען כי טלפן אליו על מנת "לעדכן" אותו באשר למדיניות החניה של הרשויות המקומיות או להשלים פרטים חסרים.
לאחר פתיח של "שיחת עדכון", ובעוד הצרכן סבור כי זוהי מטרת השיחה האמיתית, נציג החברה מציין בפני הצרכן כבדרך אגב כי הוא "זכאי לקבל" שירותים נוספים ללא תשלום למשך חודש או חודשיים בשל הצטרפותו לאפליקציה. הצרכן אשר בראייתו השיחה אינה כלל "שיחת מכירה", מצורף על ידי הנציג לשירותי החברה הנוספים הניתנים בתשלום, ללא מתן הסכמה מפורשת כנדרש בחוק.
למעשה, נציגי החברה אינם מקבלים מהצרכנים אישור לביצוע העסקה אותה "הבליעו" להם במהלך השיחה. פרקטיקת מכירה פסולה ונפסדת זו בה משתמשת החברה על מנת לצרף צרכנים לשירותים הנוספים ללא בקשתם המפורשת, היא השפעה בלתי הוגנת, דבר המהווה הפרה של החוק.
הבהרות הרשות
הפרקטיקות בהן נקטה חברת סלופארק מפרות את החוק ופוגעות בצרכנים, מדובר בהפרות חמורות הכוללות אספקת שירותים ללא בקשת הצרכן, הטעיית צרכנים לגבי מחיר העסקה ואי-ביטול עסקאות במועדים הקבועים בחוק.
החברה הפעילה השפעה בלתי הוגנת על הצרכנים בכך שהיא סיפקה להם שירותים שהם כלל לא ביקשו. צרכנים כלל לא הבינו שבמסגרת שיחה תמימה הם נקשרים בעסקה נוספת החברה ובמקום שביקשו לבטל נתקלו בקשיים הממצאים שהעלתה החקירה מראים כי חברת סלופארק נקטה בפרקטיקות מכירה פסולות והטעתה את הצרכנים לצד אי כיבוד זכויותיהם של הצרכנים גם בעת ביטול העסקה.
סעיפי החוק שהופרו על ידי החברה:
סעיף 2(א)(13) – הטעיה במחיר – איסור עשיית דבר, במעשה או במחדל, העלול להטעות את הצרכן בכל פרט מהותי.
סעיף 3(ב)(8) – הפעלת השפעה בלתי הוגנת – סיפק לצרכן נכס או שירות בתשלום, ללא בקשה מפורשת של הצרכן.
סעיף 13ד(ג) – סיום התקשרות על פי המועדים הקבועים בחוק.