
1.
עם ישראל יצא ממצרים, חצה את ים סוף בניסים גלויים "ויעברו בתוך הים ביבשה", והנה – רגע השיא מתקרב: מעמד הר סיני. פתאום, בתוך רצף האירועים הנשגבים, התורה עוצרת ומספרת לנו סיפור מפתיע – עצת יתרו.
עוד באתר:
יתרו, חותן משה, מגיע אל מחנה ישראל ורואה מציאות מעניינת: משה יושב מבוקר עד ערב לשפוט את העם, וכל אחד מחכה בתור שעות ארוכות. יתרו לא מבין. הוא ניגש אל חתנו "ויאמר חותן משה אליו: לא טוב הדבר אשר אתה עושה, נבול תיבול גם אתה גם העם הזה אשר עמך, כי כבד ממך הדבר, לא תוכל עשוהו לבדך". אתה מתיש את עצמך ואת העם – זה פשוט לא יכול לעבוד כך! ותיכף מציע פתרון: להקים מערכת משפטית מסודרת – שרי אלפים, שרי מאות, שרי חמישים ושרי עשרות. מערכת היררכית שתייעל את ההתנהלות ותאפשר לעם לתפקד בצורה נכונה. זהו סיפור יפה, אפילו מרגש – חותן גוי מגלה אכפתיות יוצאת דופן כלפי העם היהודי ודואג לחתנו ברגישות ובתבונה.
אבל השאלה ברורה: מדוע התורה מייחסת לסיפור הזה כל-כך הרבה חשיבות? לא רק שהתורה מתארת את האירוע בהרחבה רגע לפני מתן תורה, אלא שהפרשה כולה נקראת על שמו של יתרו! איך יכול להיות שדווקא בתוך רצף האירועים המופלאים שמובילים לקבלת התורה – התורה עוצרת וממקדת אותנו בשיקולים ארגוניים?
אולי אפשר לפרש כך: כאשר עמדו בני ישראל לפני קבלת התורה, אפשר היה לחשוב שמתן תורה יתרחש בדרך נס – התגלות שמימית אדירה שתשנה את המציאות, תעניק להם הבנה עמוקה וכוחות חדשים, ותאפשר להם לקלוט את התורה בקלות.
אבל התורה מלמדת אותנו בדיוק את ההפך – אין קיצורי דרך.
לפני שהעם מקבל תורה, מוכרחים לבנות מערכת מסודרת, ליצור מסגרת שתאפשר לתורה להיקלט ולהחזיק לאורך זמן. לכן, רגע לפני המעמד הנשגב ביותר בהיסטוריה, התורה מציבה בפנינו את עצת יתרו: קדושה לא מתקיימת בחלל ריק. אם רוצים לקבל תורה – חייבים לבנות לה בסיס, כי תורה אינה רגע חולף של השראה. לא די בהתגלות חד-פעמית, גם אם היא עוצמתית ככל שתהיה.
בכך שהתורה מביאה את עצת יתרו ממש לפני מעמד קבלת התורה, היא מלמדת אותנו מסר חשוב: רוצים תורה? תכינו לה מקום. אדם שרוצה לקנות תורה לא יכול להסתמך על רגעים גדולים של התעלות, אלא חייב ליצור סדר, מחויבות, עבודה יומיומית והתמדה.
3.
כשנולד למרן רבי יוסף שלום אלישיב נכד-נין, ניגשו אליו בני המשפחה בהתרגשות ואמרו לו: "כבוד הרב, הרי נאמר שמי שזוכה לראות חמישה דורות בחייו – מובטח לו שיכנס לגן עדן!"
לתדהמתם, הרב אלישיב לא נראה נלהב במיוחד.
הוא הביט בהם ואמר בפשטות: "כל חיי עמלתי ויגעתי בתורה, השקעתי כוחות אינסופיים כדי לזכות להיכנס לגן עדן בדלת הראשית – ואתם מחפשים לי קיצורי דרך?!"